skip to main content
NL EN

Studentperspectief: Culture verschillen overbruggen en barrières doorbreken in een virtuele uitwisselingsreis 

Chadchavan Sritong werkt momenteel als docent Spaans aan de Concan Universiteit in Thailand. Als Thaise student voltooide hij zijn master aan de universiteit van Granada, Spanje. Vandaag deelt hij zijn unieke reis van zijn verrijkende ervaring van een jaar in Spanje. Naast persoonlijke en professionele groei, belicht hij zijn betrokkenheid bij een virtueel uitwisselingsproject dat universiteiten uit Mexico, Spanje en Nederland met elkaar verbindt. 

Het virtuele uitwisselingsproject: Samenwerking en voorbereiding 

Het starten van het virtuele uitwisselingsproject was als het aangaan van een avontuur. De twee Spaanse docenten van de Rijksuniversiteit Groningen gaven ons duidelijke instructies tijdens onze oriëntatie. We zouden gaan samenwerken met studenten van Grand Lodge University. Deelname aan het uitwisselingsproject was optioneel maar werd ook aangemoedigd, onze docenten in Granada moedigden ons echt aan om deel te nemen. Ondanks taalmoeilijkheden en het verschil in planning, viel de voorbereidingsfase op, waaruit de toewijding en motivatie van onze docenten in Granada bleek.  

Onze leraar in Granada motiveerde ons ook om mee te doen, zodat we ervaring konden opdoen met online lesgeven op deze manier.

– Chadchavan Sritong 

Looptijd, uitdagingen en inspirerende ervaringen  

De tijdslijn van het virtuele uitwisselingsproject duurde ongeveer tweeënhalve maand, inclusief de voorbereidingsfase. Chadchavan vertelt over de uitdagingen die hij tegenkwam bij het aanpassen van zijn Spaans aan andere studenten met verschillende taalvaardigheidsniveaus. Ondanks deze obstakels benadrukt hij de lonende ervaring van het toepassen van theoretische kennis op praktische lessituaties . Interactie met studenten van verschillende achtergronden voegde ook een inspirerende dimensie toe aan het project.   

Ik had het geluk om studenten met verschillende achtergronden te werken, van Ierse, Nederlandse en Zwitserse achtergrond…  

– Chadchavan Sritong

Projectoverzicht: Onderzoek naar stereotypen in Latijns-Amerikaanse landen   

Het project draaide rond stereotypen en had als doel de perspectieven van de studenten te vergroten door de representatie van stereotypen in verschillende Latijns-Amerikaanse landen te onderzoeken. Het belangrijkste doel was om nieuwe inzichten en kennis te verschaffen en de studenten aan te moedigen om presentaties voor te bereiden over de heersende stereotypen in hun eigen land. De klassikale discussies en reflecties die volgden waren niet alleen bedoeld om het culturele begrip te verdiepen, maar ook om de Spaanssprekende vaardigheden te verbeteren.   

Studenten kregen de opdracht om korte inhoud, foto’s of korte clips te maken die licht werpen op de stereotypen die in hun land bestaan. De opdracht was erop gericht om een dynamische uitwisseling van perspectieven tussen klasgenoten en met de leerkracht te bevorderen.   

Het samenwerkingsproces hield in dat elke student zijn voorbereide werk presenteerde en vragen en discussies op gang bracht onder medestudenten. Deze interactieve uitwisseling ging door tot elke student zijn inzichten had gedeeld. Studenten kregen reflectieve vragen over stereotypen en gaven hun mening individueel in het Spaans, waardoor een rijke dialoog ontstond. Tot slot gaf de leerkracht constructieve feedback op maat van de bijdrage van elke student. 

Leerpunten en advies voor toekomstige deelnemers  

Chadchavan reflecteerde op de waardevolle lessen die hij heeft geleerd van dit virtuele uitwisselingsproject, waaronder het managen van online klassen en het motiveren van studenten om Spaans te spreken. Verder benadrukte hij de noodzaak voor docenten om bekend te zijn met online leermiddelen en het belang van een oriëntatiesessie over het gebruik ervan.  

Je moet wat kennis voorbereiden voordat je online les kunt geven; het is niet hetzelfde als een face-to-face les.

– Chadchavan Sritong  

Chadchavan waardeert de goed gestructureerde voorbereiding van het project en het reflectieve deel voor zowel studenten als docenten. De open benadering van feedback en suggesties wordt gezien als een positief aspect, dat helpt bij de voortdurende verbetering van het virtuele uitwisselingsproject.