Begeleiden en ondersteunen van docenten in een VIS-project | Onderwijs-, internationalisering- en beleidsexperts (voorjaar 2025)
Deadline donderdag 4 april 2025
Heb jij binnen het opzetten van een VIS-project een actieve ondersteunende of faciliterende rol? Help jij docenten uit jouw organisatie graag met het inrichten van een VIS-project? En ontwikkel je graag vaardigheden om het onderwijs te verrijken met een internationaal element? Dan zit je bij deze training helemaal op je plek!
Wat ga je leren?
- Hoe kan ik docenten ondersteunen om virtueel leren zo goed mogelijk te implementeren in het project?
- Hoe kan ik docenten helpen om een goede cultureel sensitieve leeromgeving vorm te geven?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het VIS-project goed past bij ons beleid over internationalisering en gelijke kansen?
Wat ga je doen?
Deze training bestaat uit drie online sessies, die elk drie uur duren, waarin je bekend raakt met virtuele internationale samenwerking. Tijdens de sessies ga je actief aan de slag met verschillende werkvormen.
- Tijdens de eerste sessie raak je bekend virtueel leren. Aan de hand van casussen ga je aan de slag met de thematiek zodat je snel leert deze binnen je eigen context toe te passen. Ook zullen er meerdere inspirerende voorbeeldprojecten worden gedeeld.
- De tweede sessie draait om culturele sensitiviteit binnen online internationale samenwerkingen. Je ervaart zelf hoe het is om in een online omgeving samenwerkingsafspraken te maken en leert de invloed die cultuur heeft op onderwijs kennen. Deze inzichten pas je vervolgens toe binnen een concreet eigen voorbeeld. Ook krijg je een aantal (ontwerp) handvaten mee die je kunnen helpen bij het vormgeven van een cultureel sensitieve leeromgeving.
- In de laatste sessie staat de impact van het VIS-project centraal. Je gaat op zoek binnen jouw onderwijsinstelling naar beleidsuitspraken over bijvoorbeeld internationalisering en gelijke kansen en verkent de overlap die dit heeft met het VIS-project. Je brengt in kaart wie er betrokken is bij het ontwikkelen en uitrollen van het VIS-project en hoe je jouw eigen positie hierin kan versterken. Wederom worden er inzichten vanuit praktijk en wetenschap gedeeld.
Wat levert de training je op?
Er is veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en zo wordt er veel van elkaar geleerd. Afwisselend zijn er kennisintermezzo’s waarin je bijvoorbeeld meer leert over online pedagogiek, internationaal onderwijs en stakeholdermanagement, die berusten op wetenschappelijk onderzoek en voorbeelden uit de praktijk. Je maakt kennis met verschillende tools en opdrachten die je later zelf kan inzetten om docenten te ondersteunen bij het optuigen van hun VIS-project.
De afwisseling tussen theorie en inoefenen vond ik heel fijn en leerzaam. Didactisch zat het sterk in elkaar.
Trainers:
Juan Alba: VIS taakontwerp, facilitering en beoordeling; Integratie van VIS in het curriculum/als middel voor internationalisering-at-home op afdelingsniveau.
Nina van Veldhuizen: Taakontwerp, onderwijsontwerp, leertheorieën, intercultureel leren, curriculumopbouw, leerrendement van studenten, internationalisering.
Meld je aan
Heb je interesse? Schrijf je dan in voor deze training door onderstaand formulier in te vullen. Deelname is kosteloos. We kijken uit naar je komst!
Let op: van ieder VIS-project kan slechts één onderwijskundige zich inschrijven voor deze training. Wil je je inschrijven, houd dan je VIS-project ID bij de hand.
De deadline voor inschrijving is donderdag 4 april 2025.
Vragen?
Heb je een vraag? Of wil je zeker weten of deze training bij jou past? Mail naar info@visinhetho.nl, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Guiding and supporting teachers in a VIS project