skip to main content
NL EN

Introductie tot virtuele internationale samenwerking middels co-creatie

REGISTRATIE VOOR DEZE TRAINING IS GESLOTEN

Wat zijn de basisprincipes van het opzetten van een klas-tot-klas VIS? Welke pedagogische en technologische keuzes komen daarbij kijken? En hoe integreer je dit soort internationale samenwerking in het curriculum? Daarover gaat deze introductietraining.  

Wat ga je doen?

De training bestaat uit vier dagdelen. En per dagdeel staat steeds een andere module centraal.

Dagdeel 1: Introductie tot de Virtual Exchange pedagogiek
In deze openingsmodule maken deelnemers kennis met het concept van Virtual Exchange als onderwijspraktijk. Wat is het wel, wat is het niet en hoe relateert het aan VIS-projecten. 

Dagdeel 2: Het opzetten van Virtuele Internationale Samenwerkingsprojecten (VIS-projecten)
Deze module richt zich op het leraar-ontworpen, klas-tot-klas model, en gaat dieper in op de beoogde leerdoelen en het ontwerpen van projecten. Dit doen we door voornamelijk Nederlandse voorbeelden van zulke projecten te analyseren op verschillende disciplines.

Dagdeel 3: De samenvoeging van pedagogie en technologie
De derde module van deze training kijkt naar de technologische instrumenten die bruikbaar zijn voor VIS-projecten. Hierbij moet rekening gehouden worden met het idee dat de technologie in dienst moet staan van de pedagogie. Deelnemers krijgen de kans om zichzelf vertrouwd te maken met sommige van de instrumenten die onderwijzers al gebruiken in hun implementatie van VIS-projecten en gaan na wat de belangrijke factoren zijn om rekening mee te houden in de keuze van dit soort instrumenten. 

Dagdeel 4: Veel voorkomende uitdagingen in VIS
Uitgaande van voorbeelden van uitdagingen die onderwijzers hebben ondervonden tijdens hun VIS-projecten, richt de laatste module zich op de potentiële problemen die zich voor kunnen doen tijdens VIS-projecten. Bijvoorbeeld in partnerschappen, timing, project ontwerpen of erkenning. Door problemen in deze module aan te stippen, geven we deelnemers de kans om dit soort problemen voor te blijven in hun eigen project. En hun toekomstige projecten zo te ontwerpen dat de kans van slagen het grootst is.  

Tussen de verschillende trainingsdagen ga je aan de slag met de trainingsmaterialen en taken. Aldoende krijg je als deelnemers een voorproefje van hoe het voelt om in zo’n uitwisseling student te zijn. Je werkt daarbij met de platforms Moodle en Zoom.

Wat levert de training je op?

Door mee te doen aan deze training…

  • Doe je kennis op over Virtual Exchange pedagogiek en hoe deze zich verhoudt tot VIS.
  • Vergroot je je bewustzijn van de rol die VIS kan spelen in het ondersteunen van interculturele uitwisselingen en de ontwikkeling van transversale vaardigheden.
  • Leer je de karakteristieken van virtual exchange en VIS te onderscheiden van andere vormen van online leren.
  • Begrijp je de hoofdkenmerken en componenten van het samen ontwerpen van virtuele internationale samenwerkingsprojecten en de potentiële uitdagingen. 
  • Vergroot je je bewustzijn over de uitdagingen die er liggen in VIS-erkenning.
  • Verbeter je je samenwerkingsvaardigheden en digitale competenties.

Meld je aan

Heb je interesse? Schrijf je dan voor 12 mei aanstaande in door onderstaand formulier in te vullen. Je kunt kiezen uit een Nederlands- of Engelstalige training op vier donderdagmiddagen: 1, 8, 15 en 22 juni 2023, van 15.00-16.30 uur (taal afhankelijk van geregistreerde deelnemers). Of een Engelstalige training op vier vrijdagochtenden: 2, 9, 16 en 23 juni 2023, van 10.00-11.30 uur. Deelname is kosteloos. We kijken uit naar je komst!

Let op: van ieder VIS-project kan slechts één docent één van de vier voor docenten beschikbare trainingen volgen. Wil je je inschrijven, houd dan je VIS project ID bij de hand.

Vragen?

Heb je een vraag? Of wil je zeker weten of deze training bij jou past? Mail naar info@visinhetho.nl, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.