skip to main content
NL EN

Student perspectief: Samenwerken met mensen uit verschillende vakgebieden aan hetzelfde doel vind ik ontzettend leuk 

Dit VIS-project brengt studenten van de Universiteit van Breda in Nederland en de Universiteit van Glasgow in Schotland samen. Door deze samenwerking duiken de deelnemers in de wereld van data science, kunstmatige intelligentie, toerisme en game design om een innovatieve app te ontwikkelen die gericht is op cultureel erfgoed. 

Rebecca Borski uit Duitsland en Borislav Nachev uit Bulgarije zijn beide studenten in data science en kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Breda.  We ontmoeten ze op het VIS-evenement op 9 november 2023 in Groningen, waar ze openlijk hun ervaringen delen als belangrijke deelnemers aan het VIS-project. Hun reis onderstreept de samenwerkingsgeest die het initiatief drijft. 

Doel van het project   

Dit VIS-project heeft als doel om in 3 maanden, van september 2023 tot januari 2024, een app te maken die gebruikers langs culturele erfgoedroutes in verschillende steden leidt, beginnend met Saint Martin in Nederland. Met deze app kunnen gebruikers culturele erfgoedroutes volgen en verschillende objecten scannen om meer te leren over de geschiedenis van de stad. Naast de ontwikkeling wil het project ook internationale uitwisseling faciliteren, contacten bevorderen tussen studenten van verschillende studies en achtergronden, en te weten komen hoe zij werken en wat zij kunnen toevoegen aan dit project.   

Samenwerkende teams in actie  

De samenwerking reikt verder dan de academische grenzen, met studenten van de toerisme- en gamedesignafdelingen die unieke perspectieven aan het project toevoegen. Rebecca en Borislav zijn verantwoordelijk voor de serverkant en de functionaliteit van de app. De toeristische studenten zijn meer geïntegreerd in de daadwerkelijke inhoud van het spel, door informatie te verzamelen over het culturele erfgoed dat ze samen bezoeken. Uiteindelijk zullen de studenten van Glasgow alle onderdelen samenbrengen.   

 Studenten uit Glasgow zullen het spelgedeelte doen. Dus zij brengen alles samen

– Rebecca Borski 

Navigeren door vroege uitdagingen  

Omdat de studie van Rebecca en Borislav anderhalve maand eerder van start ging dan in Glasgow, bracht dit aanvankelijke onzekerheden met zich mee. Zonder duidelijkheid over de voortgang van de studenten in Glasgow, begonnen ze onzeker. Maar nu ze begonnen zijn en met elkaar communiceren, wisselen ze antwoorden uit en lossen ze onderweg vragen op.   

Leren en samenwerken tussen vakgebieden omarmen 

Het was een hoogtepunt van de virtuele uitwisseling om nieuwe vaardigheden te ontdekken binnen hun eigen domein terwijl ze samenwerkten met studenten van andere afdelingen. Het was ook verrijkend om de verschillende expertise die ze meebrachten te begrijpen en de samenwerking van verschillende achtergronden samen te zien komen. De ervaring van het werken met mensen uit verschillende vakgebieden, elk met hun eigen unieke aanpak, was een waardevolle leerervaring die effectieve communicatie en afstemming op gezamenlijke doelen bevorderde.  

Werken met mensen uit verschillende vakgebieden, die verschillende structuren hebben, met hetzelfde doel voor ogen en elke week de verschillende teams op één lijn brengen is iets wat ik ontzettend leuk vind

– Rebecca Borski

Inzichten voor studenten en docenten   

Terugkijkend op hun ervaring bieden Rebecca en Borislav inzichten voor medestudenten. Ze moedigen aan om kansen te grijpen voor groei en netwerken, terwijl ze de noodzaak erkennen van effectief tijdmanagement en open communicatie.  

Ga ervoor, want het is een beetje onvoorspelbaar om te zien waar het naartoe gaat en uit de presentaties van vandaag blijkt ook dat elk VIS-project heel anders is. Het is zo leuk hoeveel je van zo’n project kunt groeien en van anderen kunt leren.

– Rebecca Borski  

Zorg ervoor dat ze hun tijd goed kunnen indelen, want dit is een extra activiteit. Ze moeten zich dus ook op hun eigen studie concentreren.

– Borislav Nachev  

Ze geven aan dat ze onzeker zijn over hun eerste VIS-project, maar ze vinden het prettig dat de docenten met hun studenten communiceren. Ze stellen samenwerking en communicatie met de studenten voor als belangrijk advies voor docenten die aan soortgelijke projecten beginnen.