Internationale samenwerking in onderwijs: innovatief onderzoek naar melkveehouderij
Esther Vennekens, hogeschooldocent en onderwijsontwikkelaar bij HAS Green Academy, neemt ons mee in haar ervaringen met een internationaal samenwerkingsproject in Oekraïne. Dit VIS-project, opgezet in samenwerking met de Sumy National Agrarian University (SNAU), bood niet alleen een leerzame uitdaging voor studenten van zowel Nederland als Oekraïne, maar benadrukte ook de kracht van internationale samenwerking in tijden van tegenspoed. Ondanks de logistieke beperkingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, bleef de samenwerking bloeien.
Ontstaan en doel van het project
Het project ontstond vanuit een bestaande relatie tussen Esther Vennekens en de professoren aan SNAU. Esther had de universiteit en haar medewerkers al goed leren kennen door eerdere bezoeken en sterke, vertrouwde contacten opgebouwd. Toen ze hen benaderde met het voorstel voor het VIS-project, reageerden de Oekraïense partners met enthousiasme, ondanks de moeilijke omstandigheden in Oekraïne, waaronder de oorlog. Ze waren direct bereid om deel te nemen aan het project en samen te werken met de HAS.
Het doel van het project was om de melkveehouderij te onderzoeken, met een specifieke focus op de transitieperiode van koeien. Deze periode, vlak voor en na het kalven, is essentieel voor het welzijn van de koe en voor het management van een melkveebedrijf. Studenten uit Nederland en Oekraïne werkten samen aan dit onderzoek, waarbij ze zowel literatuur bestudeerden als bedrijven bezochten om praktische inzichten te verzamelen. Ondanks de obstakels door de oorlog, kon het project dankzij de online samenwerking toch doorgang vinden.
Cultuurverschillen en leerervaringen
Het project was niet zonder uitdagingen, met als een van de opvallende momenten het cultuurverschil in de aanpak van onderwijs. Esther merkte op dat de Oekraïense studenten in het begin terughoudend waren in hun communicatie. Dit leidde tot beperkte interactie tijdens de online sessies. Naarmate het project vorderde, verbeterde de communicatie echter, en de studenten begonnen zich meer op hun gemak te voelen. “Op een gegeven moment werd er meer gepraat en toen ging ook de camera een keertje aan,” vertelt Esther.
Ondanks de uitdagingen wisten de studenten indrukwekkende resultaten te behalen. Zij creëerden onderwijsmateriaal dat de culturele verschillen binnen de melkveehouderij in beide landen liet zien. Dit materiaal wordt nu gebruikt om toekomstige studenten te helpen beter inzicht te krijgen in deze belangrijke sector.
Waardevolle lessen en toekomstplannen
Voor Esther was het project een bijzondere ervaring, vooral omdat het in samenwerking met Oekraïne was, een land dat midden in een conflict verkeert. “Zij zitten gewoon in een heel gevaarlijk gebied,” vertelt ze, terwijl ze terugdenkt aan een vergadering waarin de geluiden van granaten op de achtergrond te horen waren.
Toch is het project voor haar een voorbeeld van wat internationale samenwerking kan bereiken. “We hebben hele gave dingen gedaan,” zegt Vennekens, die nu hoopt het verzamelde materiaal verder te verspreiden. Haar ambitie is om het project uit te rollen tot een gratis toegankelijke cursus, zodat meer mensen kunnen profiteren van de kennis die is opgedaan.
Inspiratie voor de toekomst
Voor collega-docenten heeft Esther een duidelijk advies: “Probeer ruimte te krijgen in je curriculum om initiatieven als VIS uit te voeren.” Volgens haar is het belangrijk dat er meer ruimte komt voor dit soort internationale projecten, omdat ze studenten de kans geven om buiten de gebaande paden te leren en ervaringen op te doen in een internationale context.
Het VIS-project in Oekraïne toont aan dat samenwerking over grenzen heen mogelijk is, zelfs in tijden van grote tegenspoed. De opgedane kennis en ervaringen zijn van onschatbare waarde voor zowel de studenten als de docenten, en bieden een inspirerend voorbeeld voor toekomstige samenwerkingen.