skip to main content
NL EN

Een duurzame toekomst creëren: De impact van het VIS-project op wereldwijd onderwijs 

Innovatieve onderwijsprojecten zijn essentieel voor het aanpakken van wereldwijde uitdagingen. Het VIS-project, geleid door de Universiteit Twente en internationale partners, laat zien hoe samenwerking kan leiden tot leerervaringen met impact. Professoren Linlin Pei, Herbert Wormeester en Arturo Susarrey delen hun ervaringen van en inzichten in dit geweldige project. 

Over het VIS-project 

Bij dit VIS-project waren de Universiteit Twente, Tec de Monterrey in Mexico en de Technische Universiteit van Denemarken betrokken. Later werden ook andere ECIU-universitaire partners bij het project betrokken, zoals INSA Groupe in Frankrijk, Universiteit van Aveiro in Portugal, Universiteit Autònoma de Barcelona in Spanje en de Universiteit van Hamburg in Duitsland. Dit samenwerkingsinitiatief was gericht op het integreren van verschillende perspectieven in het onderwijs, waarbij de nadruk lag op duurzaamheid binnen de nanotechnologie. 

Projectstructuur en activiteiten 

Het project had twee hoofdopdrachten:  

  • het bevorderen van interculturele gevoeligheid en samenwerking tussen studenten uit verschillende landen 
  • het aanpakken van duurzaamheidsuitdagingen in nanotechnologie. 

Studenten kregen de opdracht om zonnecellen te bouwen met goedkope materialen en de CO2-voetafdruk van producten te analyseren om nanotechnologische oplossingen te vinden om emissies te verminderen. Deze opdrachten vroegen van de studenten om nauw samen te werken, ondanks geografische afstanden en verschillende tijdzones, waarbij ze gebruik maakten van de sterke kanten van hun verschillende academische achtergronden. 

Uitdagingen en leerzame momenten 

Dit project was niet zonder uitdagingen. Professoren moesten hun onderwijs- en onderzoek verantwoordelijkheden in evenwicht brengen en tegelijkertijd voldoen aan de extra eisen van het project. Ondanks deze obstakels leverde het project een belangrijke leerervaring op voor zowel de professoren als de studenten. De interculturele workshops waren bijzonder waardevol en hielpen studenten uit verschillende landen elkaars perspectieven te begrijpen en te waarderen. 

“We wilden ervoor zorgen dat studenten elkaar leerden kennen en goed samenwerkten ondanks dat ze elkaar alleen door een scherm zagen,” merkte Herbert op. “Tec de Monterrey’s ervaring in online onderwijs was belangrijk om dit te bereiken.” 

Het project had ook een belangrijke invloed op de professoren. Arturo, die in eerste instantie sceptisch was over online onderwijs, erkent nu het potentieel ervan en merkt op hoe het studenten uit verschillende landen in staat stelde waardevolle kennis en interculturele ervaringen op te doen. Linlin benadrukte het belang van het begrijpen van verschillende culturele perspectieven en benadrukte hoe het project aannames uitdaagde en nieuwe inzichten stimuleerde. De coördinatie met internationale partners was een aanzienlijke inspanning en bracht de waarde van open communicatie en goede planning aan het licht. 

Impact en resultaten 

Het VIS-project had een grote impact op de vaardigheden van studenten om samen te werken over de grenzen van disciplines en culturen heen. De feedback was zeer positief, studenten spraken hun waardering uit voor de kans om internationale ervaring op te doen zonder daarvoor te hoeven reizen. 

Arturo: “Voor mij was het inspirerend om te zien hoe studenten groeiden en duurzaamheid en nanotechnologie omarmden. Hun eindprojecten toonden een aanzienlijke vooruitgang en begrip.” 

Het had ook een opmerkelijke impact op studenten door hun perspectieven te verbreden en hun waardering voor intercultureel leren te vergroten. Linlin merkte op dat Twentse studenten aanvankelijk vaste aannames hadden over duurzaamheid. Het leren van hun medestudenten in Mexico en andere landen zorgde er echter voor dat deze aannames werden uitgedaagd en dat ze een meer diverse blik kregen. 

Toekomstige ontwikkelingen en aanbevelingen 

Voor de toekomst is het VIS-project van plan meer partneruniversiteiten op te nemen en het bereik uit te breiden. Arturo benadrukte het belang van internationale samenwerking, vooral bij het aanpakken van wereldwijde uitdagingen zoals duurzaamheid. “Het vereist de gezamenlijke inspanningen en het begrip van mensen uit verschillende landen,” geeft hij aan. 

Linlin riep op om de steun van onderwijsautoriteiten voor dergelijke initiatieven voort te zetten. “We kunnen wereldwijde uitdagingen niet alleen aanpakken. Projecten als VIS laten zien dat internationale samenwerking niet alleen nuttig, maar ook noodzakelijk is. Het is dus belangrijk dat universiteiten kunnen worden gesteund voor dit soort initiatieven.” 

Dit VIS-project laat zien dat onderwijsinitiatieven de wereldwijde kloof kunnen overbruggen en een beter begrip van duurzaamheid kunnen bevorderen. Door dergelijke projecten te omarmen, kunnen docenten studenten toerusten met de vaardigheden en perspectieven die nodig zijn om complexe wereldwijde uitdagingen aan te pakken, en bij te dragen aan een duurzamere en meer onderling verbonden wereld.