skip to main content
NL EN

Diverse perspectieven in Worlding Classrooms: De aanpak van het VIS-project voor wereldwijd duurzaamheidsonderwijs 

In onze in toenemende mate verbonden wereld zijn innovatieve onderwijsprojecten essentieel voor het aanpakken van wereldwijde uitdagingen. Een VIS-project is zo’n initiatief dat studenten en docenten van verschillende universiteiten samenbrengt om duurzaamheidsvraagstukken aan te pakken. In een interview deelt assistent-professor Juliette Alenda van de afdeling Economie en Bedrijfseconomie van de Radboud Universiteit haar ervaringen en de impact van hun VIS-project. 

Over het project  

Dit VIS-project bestond uit een team van Radboud en vier andere universiteiten: Ghana, Oeganda, Eswatini en India. Het samenwerkingsinitiatief was gericht op het integreren van verschillende perspectieven in het onderwijs, met de nadruk op interdisciplinaire benaderingen van duurzaamheid. 

Organiseren en uitvoeren van het project  

Bij Radboud was het project onderdeel van twee opleidingen: één bij de afdeling Economie en één bij de afdeling Geografie, Planologie en Milieu. Het kernteam van Radboud had ervaring met internationale projecten en “worlding classrooms”, een concept dat geografische en disciplinaire barrières in het onderwijs wil wegnemen.  

Dit project omvatte vier hoofdthema’s: wereldwijde besluitvorming, migratie en mobiliteit, globalisering en bestaansmiddelen en levensstijlen. Deze onderwerpen sloten aan bij de expertise van het docententeam en stelden studenten in staat om duurzaamheid vanuit verschillende invalshoeken te verkennen.   

In totaal namen 59 studenten deel aan het project, ongeveer 14-15 van elke universiteit. Ze maakten portfolio’s met onder andere: 

  • Academische essays: deze hielpen studenten om duurzaamheidskwesties in verschillende contexten en het belang van interdisciplinair denken te begrijpen.  
  • Fotoanalyses: studenten namen foto’s in hun omgeving en legden het verband uit met duurzaamheidsonderwerpen, waarbij ze wereldwijde kwesties vanuit verschillende perspectieven vergeleken.  
  • Gezamenlijke presentaties: internationale teams creëerden en namen presentaties op, wat de samenwerking bevorderde ondanks de tijdzone en technische uitdagingen.  
  • Zelfreflectiestukken: studenten dachten na over wat ze hadden geleerd en hoe ze deze kennis konden toepassen in hun toekomstige studie of carrière. 

Uitdagingen en leermomenten  

Het project liep tegen verschillende uitdagingen aan. Technische problemen, vooral met het gebruik van Microsoft Teams voor breakout rooms, waren opmerkelijke obstakels. Veel studenten uit Afrikaanse landen en India hadden moeite om toegang te krijgen tot het platform vanwege beperkte internettoegang. Ondanks deze problemen moedigde het project begrip en aanpassingsvermogen aan.  

“We wilden breakout rooms hebben voor studenten om elkaar te leren kennen, maar technische problemen maakten dit moeilijk. Het was een cruciale leerervaring voor alle betrokkenen.”Assistent-professor Juliette Alenda

Een van de meest inspirerende momenten voor Juliette was tijdens de introductiesessie te zien hoe de diverse groep studenten en docenten samenkwam en zinvolle discussies voerde. Dit bevestigde de waarde van het project! Een andere highlight was het maken van een poster met foto’s genomen door studenten uit verschillende omgevingen, die de verschillende contexten waarin duurzaamheidskwesties voorkomen lieten zien. 

Impact en resultaten  

De impact van het project was aanzienlijk, voor zowel studenten als docenten. Studenten verwierven vaardigheden in interdisciplinaire samenwerking, wereldwijd bewustzijn en persoonlijke reflectie. De feedback was zeer positief; veel studenten gaven aan dat het project hen geholpen heeft om verschillende perspectieven en de wereldwijde natuur van duurzaamheidsuitdagingen beter te begrijpen.  

Voor Juliette en haar collega’s benadrukte het project het belang van interdisciplinair onderwijs. Het toonde ook de noodzaak aan van sterke begeleidingsteam en goed voorbereide plannen om internationale projecten te beheren. “Het project overtrof onze verwachtingen,” vertelde Juliette. “Het bood een waardevolle leerervaring voor studenten en bevestigde de effectiviteit van onze aanpak.” 

Toekomstige richtingen en aanbevelingen  

Vooruitkijkend benadrukt Juliette het belang van het opbouwen van sterke relaties met partneruniversiteiten en het zorgvuldig voorbereiden van samenwerkingsprojecten. Ze adviseert docenten om te zorgen voor een goed begeleidingsteam, omdat succesvolle projecten afhankelijk zijn van vertrouwen en effectieve communicatie tussen de partners.  

“Eén tip die ik zou adviseren is om een heel goed begeleidingsteam te hebben,” zei Juliette. “Het is belangrijk om een goede relatie met je partners te hebben, omdat het een essentiële voorwaarde is voor dit soort projecten.”  

Het VIS-project liet zien dat onderwijsinitiatieven de wereldwijde kloof kunnen overbruggen en een beter begrip van duurzaamheid kunnen bevorderen.  

Door projecten als VIS te omarmen, kunnen docenten studenten toerusten met de vaardigheden en perspectieven die nodig zijn om de complexe uitdagingen van onze wereld aan te pakken, en zo bijdragen aan een duurzamere en beter verbonden wereldgemeenschap.